Gamechanger Audio Light Pedal
Gamechanger jak zwykle rozbił bank, Light Pedal to niby kolejny sprężynowy pogłos, ale jak to Łotewska firma ma w zwyczaju zrobili go kompletnie po swojemu. Brzmienia i funkcjonalność efektu nie ma swojego odpowiednika.
Light to pierwszy na świecie analogowy reverb sprężynowy oraz optyczny. Efekt wyposażony jest w sensory optyczne, które umieszczone są w kilku miejscach sprężyn. Sensory optyczne przetwarzają drgania sprężyn w różnych miejscach, co pozwala wzbogacić sound sprężyny o częstotliwości, których sprężyna ze względu na swoje fizyczne właściwości nie jest jest w stanie przekazać. Element optyczny pozwala wyposażyć efekt w dodatkowe efekty, takie jak tremolo czy modulację.
Efekt ma o wiele większe możliwości niż można na pierwszy rzut oka zauważyć.
Light posiada 6 trybów:
- Optics
- Sweep
- Trem
- Reflect
- Feedback
- Harmonic
Pierwsze trzy tryby oparte są o reverb optyczny, trzy pozostałe oparte na reverbie sprężynowym.
Optics + Ctrl - reverb optyczny, gdzie ctr zmienia pary optycznych sensorów, co zmienia teksturę i barwę pogłosu. Ctr w pozycji 12:00 dostarcza najcieplej brzmiącego i soczystego reverbu.
Sweep + Ctrl - ctrl reguluję szybkość (rate) modulacji. Przytrzymując footswitch Ctrl regulujemy falę modulacji.
Trem + Ctrl - ctrl reguluje szybkość optycznego tremolo (rate). Przytrzymując footswitch ctrl zmienia falę tremolo. Efekt tremolo może również wpływać na sprężynę, jeśli poziom gałki Spring jest wyższy niż Optical. Ustawiając Spring i Optical na godzinę 12 tremolo przechodzi przez obydwa rodzaje reverbu.
Reflect + Ctrl - lofi delay gdzie Ctrl reguluje szybkość odbić (time), drive reguluje długość wybrzmiewania. Ctrl + footswitch zmienia barwę odbić.
Feedback - sprężyna dostaje sygnał, który wprowadza ją w oscylację. W tym trybie gałka drive odgrywa sporą rolę. Ctrl reguluję wysokość dźwięku sprzężenia, ctrl + footswitch zmienia charakter brzmienia sprzężenia.
Harmonic + Ctrl - w tym trybie sprężyna zasilana jest specjalnym układem, który dostarcza sprężynie harmonicznych i przydźwięków. Ctrl zmienia częstotliwość efektu, od bardzo niskich dźwięków po wysokie typu shimmer. Shimmer Lighta to coś zupełnie innego niż wszystkie inne cyfrowe shimmery, pozwala uzyskać od głębokich ciemnych brzmień po wysokie dźwięki, które w odróżnieniu od cyfrowego shimeru nie są takie wygładzone i bardziej brzmią jak piski bawiących się w oddali dzieci niż smyczki - bardzo niespotykane i inspirujące brzmienia. Żeby było ciekawiej gałka Gate + Footswitch pozwala kontrolować gałką Ctrl siłą sygnału, czyli shimmer zmienia wysokość wybrzmiewania w zależności od siły uderzenia w struny.
Jeśli chodzi o pozostałe gałki:
Dry - poziom sygnału czystego instrumentu
Spring - poziom głośności sprężyny
Optical - poziom głośności reverbu optycznego
Tone - globalna regulacja ton reverbu
Drive - light chyba jako jedyny analogowy reverb pozwala regulować długość wybrzmiewania pogłosu. Drive reguluje poziom sygnału, który przepuszczony jest przez sprężynę.
Gate - w pozycji 12:00 nie gałka nie ma wpływu na efekt, skręcając w lewo nasycenie efektu wzrasta wraz z siłą ataku, w pozycji w prawo jest odwrotnie, nasycenie wzrasta im mniejszy atak w struny. Gałka Gate + footswitch aktywuje wcześniej wspomnianą funkcję, czyli regulacją siły ataku można wpływać na gałkę CTRL.
Ten tryb pozwala np. regulować siłą ataku szybkość tremolo w trybie Trem, czy time delaya w trybie Reflect.
Efekt wyposażony jest w wejście na pedał ekspresji, który może zostać przypisany do jednej z funkci: Ctrl, Sring, Optical, Drive lub Gate.
Light posiada włącznik Tail, który pozwala wybrzmieć reverbowi po wyłączeniu, tzw. ogon. Można również wybrać dwa tryby załączania efektu - Latch i Momentary. W jednym trybie efekt działa standardowo, czyli po naciśnięciu footswitcha efekt jest włączony, naciśnięcie powtórne wyłącza efekt, w trybie momentary, efekt działa tylko, gdy trzymamy nogę na footswitch.
Jedną z dodatkowych funkcji jest możliwość włączenia systemu, który kompensuje uderzenie w efekt, co w przypadku efektu sprężynowego powoduje strzał sprężyny. Ta funkcja pozwala uchronić przed przydźwiękiem, gdy przez przypadek kopniemy efekt. Oczywiście można tej funkcji nie włączać, bo czasem strzał sprężyny jest pożądany ;)