Roger Mayer Vision Octavia Transport Gratis!

1207,00 PLN
Model: 493
Realizacja zamówienia: Zapytaj o dostępność
Producent: Roger Mayer
   
 
Vision Octavia - unowocześniona wersja legendarnego efektu Octavia z dodaną opcją regulacji tonów

Historia

Octavia jest chyba najsłynniejszym i najbardziej rozpoznawalnym efektem Rogera Mayera. Został stworzony w 1967 i był wykorzystany przez Hendrixa w takich nagraniach, jak "Purple Haze" i "Fire". Jego unikalnego brzmienia można posłuchać także w "One Rainy Wish", "Little Miss Lover", "Little Wing", "Machine Gun" i wielu innych. Octavia wytwarza dźwięk o oktawę wyższy od tego, który aktualnie jest grany na gitarze. Układ elektroniczny, na którym oparty jest efekt, jest całkowicie analogowy, przez co bardzo wiernie reaguje na wszelkie subtelności i składowe harmoniczne dźwięku gitary. W ten sposób powstaje brzmienie bardzo unikalne, ale pozbawione cyfrowej sztuczności. Wersja, którą produkuje dzisiaj Roger Mayer, jest dokładnie tą samą wersją, której używał Jimi Hendrix, posiadającą "sprzężenie do przodu" oraz bramkowanie - a tego było brak we wcześniej tworzonych kopiach efektu Jimiego. Dzisiaj produkowane klony tego efektu są kopiami Tycobrahe, które to urządzenie było z kolei oparte na konstrukcji ukradzionej z mojej wczesnej, 24-woltowej wersji Octavii, nie przystosowanej do pracy z 9-woltowym zasilaniem. Nie warto - jak mi się wydaje - kupować kopii, skoro można kupić oryginalne urządzenie wyprodukowane przez człowieka, który je wynalazł.

Z perspektywy elektroniki Octavia jest analogowym układem zawierającym podwajacz częstotliwości, generator obwiedni oraz modulator amplitudy z zespołem modelowania częstotliwości filtra. Efekt dzięki temu jest w stanie wygenerować dźwięki od subtelnych i delikatnych aż po dzikie i miażdżące - a wszystko zależy od ustawień użytkownika i siły ataku struny. Czyta barwa gitary ze skręconym potencjometrem "tone" wpuszczona do Octavii pozwala uzyskać brzmienie zbliżone do modulatora pierścieniowego, charakterystyczne dla solówki w "Who knows". Brzmienie jest całkowicie inne, gdy przed Octavią znajduje się fuzz - słychać to dokładnie w "Purple Haze". Harmoniczne odpowiedzialne za jaśniejsze brzmienie są lepiej kontrolowane, gdy włączony jest przetwornik przy gryfie i skręcony jest potencjometr wysokich tonów. Szczególnie dobrze efekt ten brzmi podczas grania dźwięków znajdujących się na strunach E i B od siódmego progu wzwyż. Bardzo istotną rolę odgrywa w tym przypadku czyste i precyzyjne kostkowanie oraz technika lewej ręki.

Hendrix w większości przypadków umieszczał Octavię za fuzzem i wah'em, warto więc poeksperymentować z Octavią, efektem wah i jednym lub dwoma fuzzami. Należy pamiętać, iż ogromny wpływ na brzmienie Octavii ma głośność wprowadzanego do niej sygnału - to także kwestia warta eksperymentów.

Dzieki niemalejącej inwencji Rogera Mayera pojawiła się nowa wersja tego klasycznego efektu - posiadająca oczywiście identyczne walory jak jej pierwowzór, ale wzbogacona o wiele nowych, bardzo ciekawych innowacji, które mogą pomóc nowoczesnym muzykom dopasować jej klasyczny ton do dzisiejszych wymagań brzmieniowych i otworzyć ją na nowe, futurystyczne eksperymenty. Udoskonalenia te powstały na bazie długotrwałych konsultacji z muzykami używającymi klasycznej Octavii, którzy zgłaszali do jej konstruktora swoje pomysły, uwagi i wskazówki.
Oczywiście Octavia w swojej klasycznej, pierwotnej formie nadal jest oferowana w serii Rocket.

Vision Octavia - potencjometry:

Drive: ten potencjometr reguluje głośność pierwszej sekcji efektu, znajdującej się przed sekcją equalizera, wprowadzając zmienne harmoniczne, tak charakterystyczne dla Octavii. Wraz ze zwiększaniem tego parametru wzrasta sprzężenie przednie efektu oraz próg bramkowania / czułość.

Tone: Zaskakująco skuteczny układ regulacji tonów został dodany pomiędzy pierwszą sekcją 'Drive' a kolejną, w której następuje dodanie oktawy, przez co znacznie wzrosła możliwość ingerencji w charakterystykę brzmienia poprzez regulację składowych harmonicznych. Co prawda oryginalna Octavia również posiadała regulację tonów, jednak podczas pracy studyjnej Roger Mayer wraz z Jimim Hendrixem wspomagali się zewnętrznymi equalizerami różnego rodzaju, aby lepiej umieścić gitarę w miksie. Teraz byłoby to już niepotrzebne, ponieważ wszystkie wymagane parametry i funkcje posiada sekcja regulacji tonów Octavii z serii Vision.

Output: pozwala ustawić na odpowiednim poziomie głośności sygnał wyjściowy efektu.

Charakterystyka efektu Vision Octavia:

Vision Octavia posiada trzy wyjścia, które pracują w różnych konfiguracjach. Jedno z nich to wyjście HARD WIRE, dwa kolejne zaś to symetryczne / zbalansowane wyjścia TRS pozwalające na dalekie przesyłanie sygnału bez straty jakości. Te dwa symetryczne wyjścia są identyczne i automatycznie zostają odłączone od urządzenia w memencie, gdy w wyjściu HARD WIRE znajduje sie wtyczka. Oznacza to, iż użytkownik ma wybór, którego wyjścia woli używać, i w zależności od sytuacji i konfiguracji sprzętowej może zdecydować, co będzie dla niego najlepszym rozwiązaniem. Choć teoretycznie mniej szumów mają wyjścia symetryczne, zwłaszcza w przypadku używania dłuższych kabli, usłyszeć różnicę nie jest łatwo.

Praca w różnych konfiguracjach polega na przełączaniu się między wyjściami: 1. Gdy w wyjściu HARD WIRE ( HW OUT1 ) nie ma żadnej wtyczki: Wejście bufora jest połączone poprzez gniazdo ( HW OUT1 ) do przełączanego za pomocą przełącznika nożnego wyjścia 'z efektem' lub 'true bypass'. Skutkiem tego przełącznik nożny działa także na wyjścia buforowane BF OUT2 i BF OUT3.

2. Gdy w wyjściu HARD WIRE ( HW OUT1 ) jest wtyczka: Wejście do bufora jest wówczas odłączone i na wyjściach buforowanych BF OUT2 i BF OUT3 nie pojawia się żaden sygnał. Wyjście Hard Wire Output ( HW OUT1 ) reaguje na zmiany przełącznika nożnego ( 'z efektem' lub 'true bypass'). W trybie tym 'true bypass' polega na bezpośrednim połączeniu pomiędzy wejściem a wyjściem, bez żadnych elementów pośredniczących.

Wskaźniki LED: Diody Led wskazują status pracy efektu. Z kolei jasność świecenia diody wyraża stopień naładowania baterii - gdy gaśnie jest to znak, iż należy baterię zmienić.

Szybka zmiana baterii: Roger Mayer zadbał, by nie pojawiały się już problemy ze zgubionymi śrubami mocującymi baterię - aby zmienić baterię, wystarczy przesunąć ruchomą część przedniego panelu w bok - otwiera się wtedy komora, w której znajduje się bateria. Prościej nie można - zasadę działania przesuwanej klapki ilustruje fotografia.

Długotrwała praca baterii: Efekt ten pobiera zaskakująco mało prądu - w trybie bypass 1.18mA, zaś w trybie pracy efektu 1.50mA. W przypadku zastosowania baterii alkalicznych pozwala to na pracę powyżej 150 godzin na jednej baterii.

Zasilanie zewnętrzne: Efekt posiada zabezpieczenie (diodę), które zapobiega uszkodzeniu układu przy podłączeniu zasilania o odwrotnej polaryzacji, oraz układ filtrujący, gwarantujący skuteczną izolację od wszelkich zakłóceń podczas pracy z jakimkolwiek zasilaczem uniwersalnym posiadającym popularne złącze 2.1mm (jest to złącze, w jakie wyposażone są wszystkie zasilacze uniwersalne obecne na polskim rynku). Znamionowe zasilanie to 9V 50mA, jednak preferowane są zasilacze z regulowanymi ustawieniami.

Ergonomiczne położenie wejść i wyjść: Dzięki takiemu umiejscowieniu łączy efekt łatwo umieścić w zestawie pedal-board.

wymiary: Szerokość 170 x głębokość 112 x wysokość 57mm. Waga: 618g z baterią.

W razie jakichkolwiek pytań - prosimy o kontakt, chętnie pomożemy!