Roger Mayer Octavia Transport Gratis!

1171,00 PLN
Model: 485
Realizacja zamówienia: Zapytaj o dostępność
Producent: Roger Mayer
   
 
Octavia jest chyba najsłynniejszym i najbardziej rozpoznawalnym efektem Rogera Mayera. Został stworzony w 1967 i był wykorzystany przez Hendrixa w takich nagraniach, jak "Purple Haze" i "Fire". Jego unikalnego brzmienia można posłuchać także w "One Rainy Wish", "Little Miss Lover", "Little Wing", "Machine Gun" i wielu innych. Octavia wytwarza dźwięk o oktawę wyższy od tego, który aktualnie jest grany na gitarze. Układ elektroniczny, na którym oparty jest efekt, jest całkowicie analogowy, przez co bardzo wiernie reaguje na wszelkie subtelności i składowe harmoniczne dźwięku gitary. W ten sposób powstaje brzmienie bardzo unikalne, ale pozbawione cyfrowej sztuczności. Wersja, którą produkuje dzisiaj Roger Mayer, jest dokładnie tą samą wersją, której używał Jimi Hendrix, posiadającą "sprzężenie do przodu" oraz bramkowanie - a tego było brak we wcześniej tworzonych kopiach efektu Jimiego. Dzisiaj produkowane klony tego efektu są kopiami Tycobrahe, które to urządzenie było z kolei oparte na konstrukcji ukradzionej z mojej wczesnej, 24-woltowej wersji Octavii, nie przystosowanej do pracy z 9-woltowym zasilaniem. Nie warto - jak mi się wydaje - kupować kopii, skoro można kupić oryginalne urządzenie wyprodukowane przez człowieka, który je wynalazł.

Z perspektywy elektroniki Octavia jest analogowym układem zawierającym podwajacz częstotliwości, generator obwiedni oraz modulator amplitudy z zespołem modelowania częstotliwości filtra. Efekt dzięki temu jest w stanie wygenerować dźwięki od subtelnych i delikatnych aż po dzikie i miażdżące - a wszystko zależy od ustawień użytkownika i siły ataku struny. Czyta barwa gitary ze skręconym potencjometrem "tone" wpuszczona do Octavii pozwala uzyskać brzmienie zbliżone do modulatora pierścieniowego, charakterystyczne dla solówki w "Who knows". Brzmienie jest całkowicie inne, gdy przed Octavią znajduje się fuzz - słychać to dokładnie w "Purple Haze". Harmoniczne odpowiedzialne za jaśniejsze brzmienie są lepiej kontrolowane, gdy włączony jest przetwornik przy gryfie i skręcony jest potencjometr wysokich tonów. Szczególnie dobrze efekt ten brzmi podczas grania dźwięków znajdujących się na strunach E i B od siódmego progu wzwyż. Bardzo istotną rolę odgrywa w tym przypadku czyste i precyzyjne kostkowanie oraz technika lewej ręki.

Hendrix w większości przypadków umieszczał Octavię za fuzzem i wah'em, warto więc poeksperymentować z Octavią, efektem wah i jednym lub dwoma fuzzami. Należy pamiętać, iż ogromny wpływ na brzmienie Octavii ma głośność wprowadzanego do niej sygnału - to także kwestia warta eksperymentów.

W razie jakichkolwiek pytań - prosimy o kontakt, chętnie pomożemy!